WELCOME TO T5CREW-SHARING IS GOOD

Dear visitor, you have not login.We recommend you to be registered and login.Be a T5 member now..just click register button....
If you forgot your password,Just Send PM to Admin this forum

IF YOU HAVE PROBLEM
EMEL ADMIN: amirz_69@yahoo.com



 
HomePortalSearchRegisterLog in
Navigation
 Portal
 Index
 Memberlist
 Profile
 FAQ
 Search
Latest topics
» Brothers in Arms: Earned in Blood [Rip]
21st December 2011, 3:04 pm by amirz69

» The Suffering [Rip]
21st December 2011, 3:02 pm by amirz69

» Call of Duty: Modern Warfare 3 (Repack)
20th December 2011, 12:44 pm by amirz69

» Bully: Scholarship Edition (Repack)
20th December 2011, 12:42 pm by amirz69

» Assassin's Creed: Revelations (Repack)
20th December 2011, 12:41 pm by amirz69

» Battle: Los Angeles -SKIDROW
20th December 2011, 12:39 pm by amirz69

» The Secret Order: New Horizon
20th December 2011, 12:37 pm by amirz69

» Tom Clancy's Splinter Cell Chaos Theory [Rip]
20th December 2011, 12:35 pm by amirz69

» Tom Clancy's Splinter Cell Double Agent [Rip]
20th December 2011, 12:33 pm by amirz69

» Super Bikes Riding Challenge
20th December 2011, 12:30 pm by amirz69

Top posters
amirz69 (1336)
 
salman (286)
 
phantom (86)
 
akhtar (81)
 
fire lord (55)
 
pizol96 (45)
 
hitaci96 (43)
 
duwax (35)
 
asyraf t5 (33)
 
mikhailaiman (26)
 
Statistics
We have 304 registered users
The newest registered user is hafizkhan89

Our users have posted a total of 2056 messages in 1239 subjects
Who is online?
In total there are 2 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 2 Guests

None

Most users ever online was 58 on 8th January 2016, 11:24 pm
CHATBOX
Live Traffic Map

Share | 
 

  Telur Bungkus

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
amirz69
Administrator
Administrator


Posts : 1336
Points : 3198
Join date : 10/01/2010
Age : 20
Location : Kampung duyung,depan pc yg cantik,atas bumi terengganu

PostSubject: Telur Bungkus   2nd July 2010, 11:42 pm





Bahan-bahan ( 2-3 orang-rspi angaran )

•2 biji telur
•2-3 sdu bsar isi ayam yg diptong kecik-kecik
•2-3 sdu bsar mix veg
•1/2 labu bawang besar-hiris nipis2@dadu kecik2
•1 ulas bawang putih-cincang halus
•2 sdu bsar tomato paste
•sos cili/sos tiram-agak2 lah ye(dlm 1 sdu utk 1 jnis sos)
•garam,gula,air(pak aji,jika suke)

Cara-cara

1.utk inti-panaskan 2 sdu bsar mnyk,msukkan bwang ptih dan bawang besar,masak biar layu je,pastu msukkan isi ayam,kacau biar isi ayam tu masak sekata,masukkan plak mix veg,biar skejap dlm 1 minit,kmudian msukkan smua jenis sos td,perasakan ikut selera,kacau biar sebati,klu terlalu kering msukkan air(skit je dlm 3-4 sdu bsar,sbb sosnya kena pekat,klu cair nti meleleh kluar dr telur)siap dan ketepikan dulu.
2.utk buat telur dadar - pukul telur dgn skit garam
3.panaskan kuali yg telah disapu dgn skit myk(skit je tau,gna brus je)tuang telur td dan lenggangkan kuali tu(btul ke bhasa ni,leh pham ke)biar telur tu menjdi bulatan yg bsar dan nipis(jgn nipis sngat plak) buat telur dadar-ana guna kuali non-stik pan yg bsrnya dlm 10-12 inci,lbih krang saiz pnggan mkn tu(klu xde gna je lah kuali biasa tu,tp kena pndai pusing telur tu biar jd nipis dan buat jd bulatan besar.masak dgn api kecik je(x perlu diterbalikkan telur tu(maksudnya cma msk 1 bhgian bwah je)
4.masak dlm 2-3 minit je,bila telur tu dah masak padamkan api dan angkat tlur tu letak dlm pnggan yg bsar
5.amik inti td,tuang ditengah2 telur,ratakan dgn sudu biar jg 4 sgi(buat kat tngh2 je,inti ni jgn bnyk sngat,nti susuh nk lipat,tinggalkan dlm 2-3inci kelilingnya utk lipat)
6.bila dah siap ratakan inti tu,amik bhgian hjung telur yg tinggal tu,lipat letak atas inti(biar npak inti tu,takpe..)
7.lipat smpai telur tu jd bntuk 4 sgi,dgn isi didlmnya terdedah(takpe..jgn risau)
8.pastu amik 1 lg pinggan,telengkupkan/letak atas pnggan yg ada tlur td tu dan pegang kedua-dua pnggan tu dan terbalikan (pinggan yg ada tlur kat atas,pinggan yg 1 lg tu kat bawah
9.nti inti yg x tertutup td akan berada dibhgian bwah pnggan dan yg bhgian cntik tu akan berada diatas
10.pastu ptong buat bntuk tnda + kat tngah2 telur tu dan lipat kluar skit..jd lah tingkapppp...mcm yg kat atas tu.Selamat mencubaaaaaaa...
Back to top Go down
View user profile http://pungkingstang.forumotion.com
rafiah
user
user


Posts : 20
Points : 46
Join date : 15/02/2010

PostSubject: Re: Telur Bungkus   3rd July 2010, 11:39 am

nice share
Back to top Go down
View user profile
amirz69
Administrator
Administrator


Posts : 1336
Points : 3198
Join date : 10/01/2010
Age : 20
Location : Kampung duyung,depan pc yg cantik,atas bumi terengganu

PostSubject: Re: Telur Bungkus   18th July 2010, 11:54 am

hahahaha
Back to top Go down
View user profile http://pungkingstang.forumotion.com
akhtar
user
user


Posts : 81
Points : 125
Join date : 12/02/2010

PostSubject: Re: Telur Bungkus   30th September 2010, 1:12 am

nice
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Telur Bungkus   Today at 6:20 am

Back to top Go down
 
Telur Bungkus
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
 :: T5REVOLTZ KOMUNITI :: Resepi Makanan-
Jump to: